piątek, 11 marca 2011

łosoś z brokułami z sosem z sardynek i rozmarynu

 Prosto, szybko, ciekawie, smacznie i zdrowo:) Ostatnio odkryłam niedaleko malutki sklep rybny. Ukrywał się przede mną przez pół roku;) Skłoniło mnie to do postanowienia oswojenia się do ryb, bo dotychczas znałam je tylko przeważnie gotowe do zjedzenia. Przygodę z rybą postanowiłam rozpocząć od czegoś prostego i wyszłam ze sklepu z kawałkiem filetu z łososia. Przepis znalazłam w książce "Gotuj z Oliverem", którą bardzo lubię za odpowiadające mi połączenia smaków i przeważnie mało pracochłonne przepisy. Łosoś mnie bardzo zaskoczył - tak szybko, tak porsto i oboje z S. byliśmy zachwyceni. Delikatne mięsko w chrupiące skórce..mm..Polecam!:)

Składniki dla dwóch osób:
2 filety z łososia (ok.180g każdy)
Oliwa z oliwek
sól morksa i świeżo mielony czarny pieprz
1 brokuł, umyty i podzielony na różyczki

mała gałązka rozmarynu, liście oderwane i drobno pokrojone
5 sardynek dobrej jakości w oleju (z puszki), odsączonych i pokrojonych
sok z połowy cytryny 
oliwa z oliwek extra vergine
świeżo milony czarny pieprz

Piekarnik rozgrzać do 200 stopni. Na sos rozmiażdżyć rozmaryn na miazgę w moździerzu (ewentulalnie można sos przygotować w belnderze, ale będzie miał bardziej płynną i jednolitą konsystencję niż ten z moździerza). Dodać sardynki i ucierać aż pasta nabierze zielonego koloru. Dodać sok z cytryny, pieprz i oliwę z oliwek extra vergine - sos powinien mieć taką kosystencję, żeby można było nim polać łososia. Jeżeli dodamy mniej oliwy z oliwek będziemy mieć po prostu pastę - ja dla mojego S. właśnie taką podałam, bo bardzo się burzył jak widział jak dolewam mu oliwy do tej już smakowitej pasty;)
W garnuszku zagotować osoloną wodę. Można też przygotować naczynie do gotowania na parze- ja od kiedy je posiadam, przeważnie nie gotuje warzyw w wodzie. Stanowczo lepiej smkaują przygotowywane na parze. W tym wypadku możemy osolić same brokuły szczyptą soli. Filety z łososia obtoczył w oliwie z oliwek, doprawić solą i pieprzem. Stroną o skóy położyć na rozgrzanej patelni, która nadaje się do wstawiania do piekarnika (ja przygotowałam w patelni grilowej, ale równie dobrze nadaje się zwykła patelnia)i smażyć około 2 minut. Następnie wstawić patelnię do piekarnika na 3-4 minuty. Czas pieczenia zależ od grubości filetów i sposobu w jakie zostały pocięte. Filety można obrócić przed włożeniem do piekarnika- wtedy będą miały z obu stron chrupiącą skórkę. Kiedy tylko łosoś jest w iekarniku gotujemy brokuły - powinny być gotowe także po około 3-4 minutach. Łosoś podczas pieczenia zmienia barwę z pomarańczowej na blado różową - by sprawdzić, czy na pewno jest już gotowy można delikatnie rozchylić mięso, by ocenić jego środek. Brokuły odsączyć z wody lub wyciągnąć z naczynia do gotowania na parze, wymieszać z sosem i podzelić na dwa talerze. Położyć fielty z łososia i oblać je odrobiną sosu ( ja umieściłam sos na talerzu osobno, by brać go tyle, co się chce- bo już sam świeży łosoś i świeże brokuły były znakomite). 

Przepis bierze udział w akcji Ekspresowo w kuchni, gdyż wymaga około 20-25 minut na przygotowanie:)

4 komentarze:

  1. Wygląda przepysznie,. Muszę kiedyś wreszcie spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo smaczny i zdrowy przepis! takiego łososia ( u mnie bez wstępnego smażenia na patelni) często robię i zbrokułami własnie! ALE TEN SOS SARDYNKOWY TO CIEKAWOSTKA! Zapraszam do mojej Akcji RYBY!!! Jest na durszlaku - niestety bez obrazka :(

    OdpowiedzUsuń
  3. ten dodatek rozmarynu jest taki pysznie aromatyczny..

    OdpowiedzUsuń
  4. Akcji nie zauważyłam, a to właśnie świetna motywacja, by zacząć jeść więcej ryb - także na pewno się przyłącze i dziękuję za zaproszenie:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie pozostawione komentarze:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...