poniedziałek, 21 lutego 2011

Meksykańskie pszenne tortille i Chili con Soja

Pszenne tortille są miękkie i giętkie w porównaniu do kukurydzianych.

Składniki:
250g mąki pszennej, przesianej
1 czubata  łyżka masła, rozpuszczonego
100 ml ciepłej wody (musiałam dodać jeszcze 3 łyżki, bo było zbyt suche)
1/2 łyżeczki soli

Suche i mokre składniki wymieszać osobno. Dodać mokre do suchych, wymieszać łyżką, a następnie ugniatać ręką aż otrzymamy jednolite i elastyczne ciasto. Ciasto zawinąć w folie spożywczą i odłożyć na minimum 30 minut. Podzielić na 6 części i rozwałkowywać cieńkie placki wielkości patelni. Na suchej rozgrzanej patelni piec placki po 2 minuty z każdej strony. 

Ja podałam je z wegetariańskim Chili con Soja - czyli wariacją na temat klasycznego meksykańskiego Chili con Carne, gdzie mięso i chili należały do najbardziej dostępnego pożywienia i tworzyły razem bardzo pożywne i rozgrzewające danie. Chili con Carne oznacza nic innego jak chili z mięsem, więc ciężko tutaj o wegatariańską wersję. Postarałam się jednak zastąpić mięso granulatem sojowym, który bardzo lubię. Mi bardzo smakowało (jak skończyły mi się tortille to wyjadłam resztę łyżeką-mniam:P) - jednak mój S nie był zachwycony- po pierwsze brakowało mu mięsa, po drugie nie lubi granulatu sojowego, po trzecie było za mało ostre (jak dla mnie było w sam raz- ale to rzecz gustu). Także ostrzegam przed tym przepisem - trzeba lubić granulat sojowy, żeby polubić moje Chili con Soja:P 

Składniki:

pół szklanki granulatu sojowego
1 duża, obrana i pokrojona w kostkę cebula
1 duży ząbek czosnku, obrany i drobno pokrojony
ewentualnie: obrana i pokrojona w kostkę marchewka, 1 łodyga selera naciowego- twarde włókna usunięte, pokorojony w kostkę, czerwona papryka, nasiona usunięte, pokrojona w kostkę. To tylko propozycje-możemy dodać nasze ulubione warzywa np. cukinie.
1 i 1/2 łyżeczki kminku
1 czubata łyżeczka płatków suszonego chili
1 czubata łyżeczka oregano
czerwone i zielone chili (można dodać więcej-zależy czy lubimy bardzo pikantne potrawy)
szklanka czerwonej fasoli Kidney (z puszki lub namoczonej przez noc i gotowanej około 1 i 1/2 godziny)
szklanka bulionu warzywnego
puszka pomidorów wraz z sosem (pokrojonch)
sól i pieprz do smaku

Granulat sojowy namocz przynajmiej przez 30 minut (spójrz na instrukcje opakowania- może masz inny granulat niż ja, który trzeba długo moczyć lub długo gotować)Na patelni rozgrzej 2 łyżki oleju. Wrzucić czosnek oraz kminek, po minucie także cebulę i zeszklij, ale nie brązowiej. Następnie dodaj chili i pozostałe warzywa. Smaż około 5 minut- tak by nie nabrały koloru. Następnie dodaj odsączony granulat sojowy, po kilku minutach dodaj pomidory z puszki wraz z sosem. Dodaj chili i oregano. Po 15 minutach zalej gorącym bulionem, dodaj fasole i gotuj do odparowania połowy płynu lub do uzyskania odpowiedniej konsystencji - jeżeli chcemy zjeść to chili zawijane w tortille lepiej jest jak jest troche gęstsze- inaczej utopimy tortille w sosie:P Jeżeli jemy chili jako samodzielne danie możemy zostawić dużo sosu i podawać np. z ryżem lub kromką chleba. Pod koniec gotowania dopraw solą i pieprzem, ewentualnie dodaj jeszcze chili w proszku jeżeli nie będzie wystarczająco pikantne. Dla mnie z tą ilością chili było już bardzo rozgrzewające - ale to kwestia smaku:)Smacznego:)

3 komentarze:

  1. wygląda bardzo apetycznie ale podobnie jak Twój S wolałabym z mięsem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja lubię granulat sojowy i akurat mam nawet dwie torebki w domu, więc wypróbuję to chili con soja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mam nadzieje, że będzie smakować:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie pozostawione komentarze:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...